Forside Aktuelt Foreldrekurs og foreldreveiledning

Foreldrekurs og foreldreveiledning

Oppdatert: 04.10.24

Våler kommune tilbyr kurs og foreldreveiledning til to ulike kurs til høsten: Tuning into Kids (TIK) og Tuning into Teens (TINT).

Tuning into Kids (TIK)

TIK er et Foreldreveiledningsprogram som tilbys foreldre med barn på barneskolen. Programmet har fokus på å styrke det emosjonelle båndet mellom foreldre og barn, og øke både emosjonell forståelse og emosjonell kompetanse. Kurset handler om å bygge ferdigheter i emosjonsveiledning slik at man trenes på å anerkjenne, forstå og håndtere både egne og barnets følelser. Et barn som blir møtt med en emosjonell forståelse, vil også selv oppnå nye emosjonelle ferdigheter og kompetanser, og være bedre rustet til å håndtere livets opp- og nedturer.

Sted: Herredshuset. Kjosveien 1, 1592 Våler

Tid: kl 16.00-18.00 tirsdager i uke 43-48

E-POST, PÅMELDING TIL TIK: ALEXANDER.HOEL@VALER.KOMMUNE.NO
TELEFON, PÅMELDING TIL TIK: 477 92 627
Trespill i farger. Dekorativt bilde

Tuning into Teens (TINT)

TINT er et universelt foreldreveiledningsprogram som gis tenåringsforeldre, med barn/ungdom i alderen 13 – 18 år. Programmet fokuserer på utviklingsmessige behov hos tenåringer. Hovedfokuset i Tuning in to Teens er å styrke det emosjonelle båndet mellom foreldre/omsorgsgiver og tenåringen. Foreldreprogrammet fokuserer på utviklingsmessige behov hos tenåringer og integrerer et større fokus på aksept og empati. I tillegg ønsker man at foreldre oppnår økt evne til selvregulering, i tilfeller hvor tenåringen avviser dem eller søker uavhengighet.

Tuning in to Teens er et emosjonsfokusert og evidensbasert foreldreveiledningsprogram. Tilbudet gis som oftest i mindre veiledningsgrupper. Her lærer foreldrene tilnærmingen emosjonsveiledning, som innebærer å bli bevisst og oppmerksom ovenfor tenåringens følelser.

Innhold i programmet

I TINT-programmet jobber man med å

• Bli bevisst på følelser allerede på lav intensitet
  • Se ungdommens følelser som en mulighet for nærhet og læring
  • Kommunisere forståelse og empati
  • Navngi og reflektere over følelsen
  • Hjelpe ungdommen med å løse problemer

Sted: Herredshuset. Kjosveien 1, 1592 Våler

Tid: kl 16.30-18.30 torsdager uke 41-47

E-POST, PÅMELDING TIL TINT: TANYA.KARLSEN@VALER.KOMMUNE.NO
TELEFON, PÅMELDING TIL TINT: 457 37 634
Bilde av miksebord i sort og rosa farge. Dekorativt bilde.