Innholdsfortegnelse:
Eiendomsskatt
I Våler kommune har vi eiendomsskatt. Det betyr at alle som eier bolig, fritidsbolig, næringsbygg og regulerte tomter må betale eiendomsskatt til kommunen.
Hvorfor har vi eiendomsskatt?
Eiendomsskatten er en viktig inntektskilde for kommunen for å opprettholde gode kommunale tjenester som skole, barnehage, helsetjenester og andre tilbud som bibliotek, vedlikehold av veier, parker osv.
Kommunestyret har vedtatt eiendomsskatt med hjemmel i "Eigedomsskattelova". Under kommunestyrets årlige budsjettbehandling vedtas skattesatsene for det kommende året.
Hvordan beregnes eiendomsskatten?
Eiendomskattetaksten er grunnlaget for eiendomsskatten, og man betaler vedtatte promillesats i eiendomsskatt hvert år.
Satsen for 2025 er:
- 2,5 promille for bolig- og fritidseiendommer
- 2,5 promille for næringseiendommer
Eiendomskattetaksten settes på grunnlag av sjablongtaksering, og fastsettes deretter av sakkyndig nemd som er oppnevnt av kommunestyret. Vedtatt eiendomsskattetakst for bolig og fritidseiendom blir deretter redusert med 30% og det er denne summen som danner grunnlaget for beregning av eiendomsskatten. Eks: takst kr. 3.000.000,- gir et grunnlag for eiendomsskatt på kr. 2.100.000,-, og dette vil gi en årlig eiendomsskatt på kr. 5.250,-.
Eiendomsskattetaksten gir et grovt anslag på verdien basert på utvendig oppmåling, og skal tilsvare antatt salgsverdi av eiendommen i det åpne markedet. Takstene skal stå i 10 år og kan i spesielle tilfeller stå i inntil 13 år. Alternativt kan det foretas en kontorjustering (en prosentvis økning av taksten) etter 10 år.
Eiendomsskattelisten blir lagt ut til offentlig gjennomsyn i 3 uker på nyåret hvert år.
Rettelse og klage
Eiendomsskattetaksten skal tilsvare eiendommens markedsverdi ved et salg på det åpne markedet.
Våler kommune ønsker at eiendomsskattetaksten skal være korrekt og er bruksarealet (BRA) feil kan dette rettes opp etter eiendomsskatteloven §17. Rettelsen må sendes inn til kommunen senest 6 uker etter utleggelse av eiendomsskattelisten.
Hvis du mener eiendomsskattetaksten er feil/for høy kan du klage etter eiendomsskattelovens §19. Du kan klage på eiendomsskattetaksten hvert år, men du kan ikke klage på samme ting to ganger. Klagen må være sendt til kommunen senest 6 uker etter utleggelse av eiendomsskattelisten og det skal gå tydelig frem hva det klages på.
Skatten må betales innen opprinnelig forfall selv om du har sendt inn rettelse på bruksareal og/eller klaget på eiendomsskattetaksten.
Behandling av klagesaker
Eiendomsskattekontoret retter opp fakta feil på bruksareal og for mye innbetalt eiendomsskatt vil bli korrigert på første mulig faktura. Klager på annet grunnlag blir behandlet av sakkyndig nemd og deretter klagenemda for eiendomsskatt. Klagenemnda kan prøve alle sider av saken, og kan både øke og redusere taksten. Når klagebehandlingen er ferdig, blir ny skatteseddel med takst/skatt sendt ut. For mye innbetalt eiendomsskatt vil bli korrigert på første mulige faktura.
Fritak
Enkelte typer eiendommer er fritatt for eiendomsskatt. Se eigedomsskattelova §5. Dette gjelder statlige og kommunale eiendommer. Kommunen kan frita visse eiendommer for eiendomsskatt etter søknad, se eigedomsskattelova §7. Det er mulig å søke om ettergivelse eller nedsettelse av eiendomsskatten på økonomisk grunnlag dersom det virker særs urimelig å opprettholde hele eller deler av skatten. Se eigedomsskattelova §28.
Alle søknader om fritak sendes til eiendomskattekontoret.
Eiendomsskatten er en objektskatt og det er således strenge krav for å få skatten nedsatt eller ettergitt.
Kontaktinformasjon:
Våler kommune
v/eiendomsskattekontoret
Kjosveien 1
1592 Våler
Faktura
Faktura for innbetaling av eiendomsskatten deles opp og sendes ut 3 ganger i året. Dato for forfall er:
- 20.februar
- 20. juni
- 20.oktober
Nå kan du få månedlige fakturaer på eiendomsskatt og kommunale avgifter. Ønsker du dette, send en epost til: postmottak@valer.kommune.no
Skatteseddel sendes ut på nyåret hvert år. Her får du informasjon om takst, skattesats og hva du skal betale i skatt.
Ofte stilte spørsmål
Er det noen som slipper skatt?
Nybygde boliger er fritatt for eiendomsskatt frem til det året ferdigattest blir gitt. Dersom det blir gitt midlertidig brukstillatelse, er det frem til dette året som fritaket gjelder, og ikke året det blir gitt ferdigattest. Statlige og kommunale eiendommer er også fritatt fra eiendomsskatt.
Kan fakturaen splittes mellom person og firma?
Nei. Fakturaen sendes til hjemmelhaver av eiendommen. Dersom det er flere eiere, kan det fremsettes ønske om å endre fakturamottaker.
Skal både mannen min og jeg betale eiendomsskatt?
Nei. Der hvor flere eier en eiendom sammen vil kun en av eierne få tilsendt faktura for skatten, og det er den som mottar skatteseddel som også får tilsendt faktura.
Skal jeg betale eiendomsskatt når jeg har en festetomt?
Ja. Selv om du har festetomt skal du betale eiendomsskatt.
Kontakt oss
Ved spørsmål knyttet til eiendomsskatt eller betaling av fakturaen, send en epost til oss:
eller ring oss: